I. Główne założenia
1. Ocenianie w matematyce powinno wskazywać, jakie wiadomości i umiejętności są najważniejsze dla uczniów w procesie uczenia się i nauczania, i być na to nakierowane (uczniowie wiedzą, czego będą się uczyć).
2. Zadania stosowane w procesie oceniania powinny nakłaniać uczniów do stosowania zdobytej wiedzy
w różnych aspektach; a uczeń poprzez uświadomienie sobie co umie,
a czego jeszcze nie , powinien stać się czynnym uczestnikiem procesu oceniania.
3. Przy ocenianiu osiągnięć ucznia powinno się stworzyć okazję do zaprezentowania przez niego swojej wiedzy i umiejętności w różny sposób.
4. Jasne i precyzyjne określenie zasad oceniania poszczególnych form aktywności oraz
ustalania oceny semestralnej i rocznej (uczniowie wiedzą co i kiedy będzie podlegać ocenie, jakie są zasady oceniania oraz znają kryteria ocen).
5. Informacje zdobyte w procesie oceniania powinny umożliwiać jak największą pewność wnioskowania
o wiedzy i umiejętnościach ucznia.
II. Obszary aktywności podlegające ocenie
Na lekcjach matematyki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
1. Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji.
2. Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń.
3. Samodzielne lub w grupie przeprowadzanie rozumowań i wnioskowań.
4. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
5. Posługiwanie się symboliką i językiem matematyki.
6. Matematyczny sposób analizowania tekstów.
7.Logiczne rozumowanie, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy
w rozwiązywaniu zadań problemowych.
8. Aktywność na lekcjach, praca w grupach i wkład pracy ucznia.
III. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów
1.Formy aktywności:
- sprawdziany
- testy egzaminacyjne dla klas ósmych,
- kartkówki,
- odpowiedzi ustne,
- praca samodzielna na lekcji,
- prace domowe,
- aktywność na lekcji ,
- praca w grupie (projekty),
- przygotowanie do lekcji,
- udział w konkursach matematycznych.
- diagnozy (procentowo)
2.Częstotliwość oceniania:
Formy aktywności |
Częstotliwość w semestrze |
Sprawdziany |
po każdym dziale |
Testy egzaminacyjne dla klas ósmych |
w miarę potrzeb |
Kartkówki |
w miarę potrzeb |
Aktywność i praca na lekcji oraz przygotowanie do lekcji |
na bieżąco |
Prace domowe |
na bieżąco |
Określenie pojęć zgodne z WZO:
► wypowiedzi pisemne:
- sprawdzian – z określonego materiału poprzedzona powtórzeniem, zapisana i zapowiedziana
z tygodniowym wyprzedzeniem, - test – praca pisemna zawierająca zadania zamknięte lub zadania zamknięte i otwarte z zagadnień egzaminacyjnych,
- kartkówka – niezapowiedziana lub zapowiedziana praca obejmująca materiał z 1 – 3 lekcji,
- prace domowe ucznia – podlegają sprawdzeniu, ale nie zawsze ocenie stopniem.
► odpowiedzi ustne:
- odpowiedzi z ostatnich 3 lekcji
3.Skala ocen:
a) Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne półroczne i oceny roczne ustala się w stopniach według następującej skali:
- ocena celująca – 6
- ocena bardzo dobra – 5
- ocena dobra – 4
- ocena dostateczna – 3
- ocena dopuszczająca – 2
- ocena niedostateczna – 1
b) Stosuje się określoną wagę ocen dla poszczególnych form aktywności ucznia oraz sposób zapisu w dzienniku elektronicznym:
- sprawdzian – 10
- testy egzaminacyjne dla klas ósmych – 5
- kartkówka – 5
- odpowiedzi ustne – 5
- praca samodzielna na lekcji – 3
- zadanie domowe – 3
- praca projektowa– 5
- konkurs - finał – 10
- konkurs - etap szkolny – 5
- aktywność na lekcji – 3
- aktywność w formie dodatkowych zadań – 3
Aktywność na lekcji oceniana jest stopniem albo plusem. Trzy plusy to ocena bardzo dobra (5).
Za wszystkie inne formy aktywności, takie jak np. udział w konkursach matematycznych, rozwiązywanie zadań dodatkowych i inne, uczeń może otrzymać ocenę bardzo dobrą (5), ocenę celującą (6), plusa lub kilka plusów w zależności od wcześniejszych ustaleń z nauczycielem.
Ocenę klasyfikacyjną półroczną i roczną wystawia się z uwzględnieniem wyżej wymienionej wagi. Ocena klasyfikacyjna półroczna i roczna nie jest jedynie średnią ocen bieżących. Liczy się praca ucznia w ciągu całego roku, jego zaangażowanie i wiedza. Średnia ważona jest jedynie bazą.
W przypadku wystawiania ocen półrocznych i rocznych ocenę celującą otrzymuje uczeń, który osiąga sukcesy w konkursach lub olimpiadach matematycznych kwalifikujących do finału na szczeblu co najmniej powiatowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
4. Kryteria ocen bieżących:
97% - 100% – celujący (6)
91% - 96% – bardzo dobry (5)
75% - 90% – dobry (4)
50% - 74% – dostateczny (3)
31% - 49% – dopuszczający (2)
0% - 30% – niedostateczny (1)
Lub (do decyzji nauczyciela):
97-100% - celujący (6)
93% - 96% - bardzo dobry (5)
90% - 92% - bardzo dobry – (5-)
83% - 89% - dobry + (4+)
75% - 82% - dobry (4)
67% - 74% - dobry – (4-)
58% - 66% - dostateczny + (3+)
50% - 57% - dostateczny (3)
44% - 49% - dostateczny – (3-)
37% - 43% - dopuszczający + (2+)
30% - 36% - dopuszczający (2)
28% - 29% - dopuszczający – (2-)
0% - 27% - niedostateczny (1)
5. Standardy edukacyjne
Ocena celująca
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnił kryteria oceny bardzo dobrej oraz:
- napisze w semestrze wszystkie sprawdziany na ocenę co najmniej bardzo dobrą, w tym przynajmniej połowę z nich na ocenę celującą,
- proponuje nietypowe rozwiązania zadań ora rozwiązuje zadania dodatkowe
- bierze udział w konkursach matematycznych i osiąga w nich sukcesy
Ocena bardzo dobra
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnił kryteria oceny dobrej oraz:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne
i praktyczne, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- potrafi samodzielnie i logicznie myśleć,
- potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika oraz dokonywać ich analizy,
- samodzielnie i umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- w większości prace klasowe pisze na oceny bardzo dobre,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy
Ocena dobra
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnił kryteria oceny dostatecznej oraz:
- opanował cały zakres wiadomości i umiejętności objęty programem danej klasy,
- wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych, skomplikowane problemy rozwiązuje z pomocą nauczyciela,
- sprawdziany pisze w większości na ocenę dobrą,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich aktywny udział,
- potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika,
- poprawnie posługuje się językiem matematycznym i właściwą terminologią,
- potrafi współpracować w grupie,
- wykazuje duże zainteresowanie i zaangażowanie w przyswajaniu wiedzy
Ocena dostateczna
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnił kryteria oceny dopuszczającej oraz:
- opanował umiejętności i wiadomości objęte programem danej klasy w znacznym zakresie,
- sprawdziany pisze na ocenę co najmniej dopuszczającą,
- przygotowuje się systematycznie do lekcji i stara się brać w miarę aktywny udział w lekcji,
- potrafi samodzielnie korzystać z podręcznika i innych dostępnych źródeł,
- wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu zasadniczych, podstawowych zagadnień lub w poszczególnych przypadkach z pomocą nauczyciela,
- błędy w rozumieniu treści oraz językowe nie wypaczają zasadniczych treści
Ocena dopuszczająca
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował materiał programowy danej klasy pozwalający na kontynuowanie nauki w następnej klasie,
- podstawowe zagadnienia i problemy rozwiązuje z pomocą nauczyciela, przy pomocy pytań naprowadzających,
- w miarę swoich możliwości odrabia zadania domowe
Ocena niedostateczna
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował umiejętności i wiadomości objętych programem w danej klasie,
- wykazuje niezrozumienie podstawowych pojęć i zagadnień,
- nie potrafi rozwiązać podstawowych zadań,
- nie radzi sobie z prostymi problemami,
- nie potrafi skorzystać z pomocy i wskazówek,
- wykazuje całkowity brak zaangażowania w przyswojeniu wiedzy
6. Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny w oparciu o przewidziany zakres materiału
Szczegółowe kryteria oceniania dla klasy IV – dokumenty wyd. GWO
Szczegółowe kryteria oceniania dla klasy V – dokumenty wyd. GWO
Szczegółowe kryteria oceniania dla klasy VI – dokumenty wyd. GWO
Szczegółowe kryteria oceniania dla klasy VII – dokumenty wyd. GWO
Szczegółowe kryteria oceniania dla klasy VIII – dokumenty wyd. GWO
IV. Zasady poprawiania ocen
Każdy uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy ocen cząstkowych według następujących zasad:
1. Wszystkie sprawdziany, kartkówki – w ciągu 2 tygodni od daty otrzymania.
2. Uczeń, który w terminie nie poprawi oceny, traci prawo do poprawy tej pracy.
3. Sprawdziany są obowiązkowe. Nieobecni uczniowie piszą w terminie 2 tygodni po powrocie do szkoły. Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania sprawdzianu w wyznaczonym drugim terminie, nauczyciel ma prawo do przeprowadzenia jego na lekcji, na której uczeń jest obecny.
4. Poprawione sprawdziany oddawane są w terminie do dwóch tygodni, natomiast kartkówki w ciągu jednego tygodnia.
5. Zapisywanie poprawionych ocen w dzienniku:
- poprawioną ocenę ze sprawdzianu piszemy po łamanej np. ¼,
- do wystawienia oceny półrocznej lub rocznej brane są pod uwagę obie oceny.
6. Ostatni sprawdzian przed wystawieniem oceny półrocznej lub rocznej musi być przeprowadzony w takim terminie, aby uczeń miał możliwość poprawy oceny z tego sprawdzianu.
V. Ustalenia końcowe
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Oceny podawane są uczniom do wiadomości i na bieżąco wpisywane do dziennika elektronicznego.
3.Dopuszcza się stosowanie w dzienniku elektronicznym skrótu „0” (zero) – jest to informacja
o nienapisaniu przez ucznia testu/ sprawdzianu/ kartkówki/ zadanej pracy z powodu nieobecności w szkole. „0” zostaje zamienione na ocenę po napisaniu przez ucznia testu/ sprawdzianu/ kartkówki/ zadanej pracy.
4. Uczeń powinien być oceniany systematycznie.
5. Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji – „np”.
Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych kartkówek i sprawdzianów.
6. Aktywność na lekcji jest oceniana ,,plusami”. Za 3 zebrane „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy:
- częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi,
- poprawne rozwiązywanie zadań,
- aktywną pracę w grupie,
- wykonywanie zadań dodatkowych.
7. Przy ocenianiu, nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia oraz wszystkie obszary aktywności podlegające ocenie (punkt II).
8. Wystawienie przewidywanej oceny półrocznej i rocznej regulują Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania zawarte w statucie szkoły. 10. Jeżeli przewidywaną oceną półroczną lub roczną jest ocena niedostateczna, nauczyciel ma obowiązek poinformować o niej ucznia, a poprzez wychowawcę rodziców (opiekunów prawnych) na piśmie 4 tygodnie przed radą kwalifikacyjną.
9.Ustalona przez nauczyciela na koniec roku szkolnego ocena niedostateczna może być
zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego zgodnie z zasadami określonymi w WZO.