[Plik z przedmiotowymi zasadami oceniania z języka polskiego - do pobrania.]
1. Nauczanie języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 9 odbywa się według następujących programu: J. Piasta-Siechowicz, A. Łuczak, A. Murdzek, E. Prylińska Między nami. Program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej w klasach IV-VIII.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanego w szkole programu nauczania uwzględniającego tę podstawę.
3. Ocenianie na drugim poziomie edukacyjnym (klasy IV–VIII) odbywa się w skali cyfrowej od 1 do 6, co przedstawiono w tabeli:
Stopień |
Skrót literowy |
Oznaczenie cyfrowe |
celujący |
cel |
6 |
bardzo dobry |
bdb |
5 |
dobry |
db |
4 |
dostateczny |
dst |
3 |
dopuszczający |
dop |
2 |
niedostateczny |
ndst |
1 |
4. W bieżącym ocenianiu dopuszcza się stosowanie ocen cząstkowych, które stanowią część stopnia określonego w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania (+, -). Trzy plusy dają ocenę bardzo dobrą, trzy minusy – niedostateczną.
5. Dopuszcza się stosowanie w dzienniku elektronicznym skrótu „0” (zero) – jest to informacja o nienapisaniu przez ucznia testu/ sprawdzianu/ kartkówki/ zadanej pracy z powodu nieobecności w szkole. „0” zostaje zamienione na ocenę po napisaniu przez ucznia testu/ sprawdzianu/ kartkówki/ zadanej pracy.
6. Ocena okresowa (semestralna i końcoworoczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych – uwzględnia przede wszystkim rozwój ucznia; wynika z zakresu opanowanych umiejętności, zdobytych wiadomości, a także wkładu pracy.
7. Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne.
8. Zasady sprawdzania i oceniania postępów ucznia:
- ocenianie dydaktyczne – na podstawie wiadomości i umiejętności związanych z programem nauczania,
- ocenianie społeczno-wychowawcze – wynikające ze stałej obserwacji dziecka (dotyczy m.in. wkładu pracy ucznia, jego zdolności, motywacji do uczenia się, stosunku do przedmiotu, aktywności na lekcjach, sytuacji środowiska, z którego pochodzi),
- samoocena ucznia – dotyczy podejmowania przez ucznia odpowiedzialności za proces uczenia się, rozpoznawania słabych i mocnych stron.
Ocena dydaktyczna ma znaczenie podstawowe, a ocena społeczno-wychowawcza i samoocena mogą ją podwyższyć lub obniżyć.
9. Oceny z prac klasowych, testów i sprawdzianów wpisywane są do dziennika kolorem czerwonym.
10. Formy sprawdzania osiągnięć uczniów:
a) czytanie:
- głośne, wyraziste, z akcentowaniem, intonacją, modulowaniem głosu, odpowiednim tempem,
- ciche ze zrozumieniem;
b) formy ustne:
- odpowiadanie na pytania,
- opowiadanie,
- recytacja,
- prezentacja;
c) formy pisemne:
- prace klasowe o tematyce związanej z lekturą, filmami, przedstawieniami teatralnymi, widowiskami telewizyjnymi, z życiem ucznia i jego środowiskiem,
- sprawdziany – testy sprawdzające wiadomości i umiejętności z zakresu nauki o języku
i literaturze, - kartkówki – obejmują materiał opracowany na nie więcej niż trzech ostatnich lekcjach,
- zadania domowe,
- dyktanda;
d) inne formy:
- praca w grupie,
- aktywność na zajęciach,
- udział w konkursach przedmiotowych,
- zadania dodatkowe, np. gazetki, projekty długoterminowe.
11. Przy ocenie prac pisemnych bierze się pod uwagę następujące kryteria:
a) sposób ujęcia tematu i zakres jego rozwinięcia;
b) zachowanie formy wypowiedzi przyjętej lub narzuconej tematem pracy;
c) kompozycję;
d) język i styl wypowiedzi;
e) ortografię i interpunkcję;
f) estetykę i graficzny sposób zapisu (czytelność).
12. Zasady oceniania dyktanda ustala nauczyciel. Dopuszcza się ocenianie:
a) rozwojowe- nauczyciel sprawdza pracę, wyszczególnia błędy, następnie omawia je z uczniem,
b) sumujące - ocenę sumującą nauczyciel stosuje po utrwaleniu prawidłowej pisowni wyrazów
z określonego zakresu.
Kryteria:
0-1 błąd bdb
2-3 błędy db
4-5 błędów dst
6-7 błędów dop
Powyżej 7 błędów ndst
13. Wypowiedzi ustne oceniane są na podstawie kryteriów ustalanych przez nauczyciela.
14. Kartkówki i odpowiedzi ustne (sprawdzające wiedzę i umiejętności z trzech ostatnich lekcji) mogą być niezapowiedzianymi formami kontroli.
15. Prace klasowe, testy, sprawdziany zapowiadane są co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i informacja o nich jest zapisywana w terminarzu lekcyjnym odpowiedniej klasy w Dzienniku Librus.
16. Po pracy klasowej, sprawdzianie czy teście przewidziana jest lekcja poświęcona ich omówieniu.
17. Uczeń, który nie uczestniczył w sprawdzianie (pracy klasowej) w wyznaczonym terminie z przyczyn usprawiedliwionych jest zobowiązany napisać go w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.
18. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną jest zobowiązany ją poprawić w ciągu dwóch tygodni.
19. Kryteria poszczególnych stopni:
Stopień szkolny |
Kryteria przyznania oceny |
celujący |
Uczeń: - napisze w semestrze wszystkie sprawdziany na ocenę co najmniej bardzo dobrą, w tym przynajmniej połowę z nich na ocenę celującą - samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia - prezentuje oryginalne w treści lub formie wykonane zadania, - biegle stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów teoretycznych lub praktycznych z podstawy programowej - uczestniczy w konkursach z języka polskiego |
bardzo dobry |
Uczeń: - opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania - sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą oraz stosuje ją do samodzielnego wykonywania zadań teoretycznych i praktycznych ujętych w programie nauczania - potrafi zastosować swoją wiedzę do rozwiązywania zadań |
dobry |
Uczeń: - nie opanował w pełni wiedzy określonej programem nauczania - opanował przewidziane wiadomości na poziomie przekraczającym wymagania podstawowe - poprawnie wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe |
dostateczny |
Uczeń: - opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań programowych - wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim poziomie trudności |
dopuszczający |
Uczeń: - ma braki w opanowaniu wymagań na poziomie podstawowym - wykonuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności |
niedostateczny |
Uczeń: - nie opanował wiadomości i umiejętności na poziomie podstawowym - braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy - nawet z pomocą nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności - w ostentacyjny sposób lekceważy obowiązki związane z nauką przedmiotu, nie odrabia prac domowych, nie prowadzi zeszytu |
20. Procedury przekazywania uczniom i rodzicom wyników nauczania
a) Nauczyciele zapoznają uczniów z wynikami sprawdzianów i diagnoz na zajęciach lekcyjnych oraz omawiają mocne i słabe strony uczniów zgodnie ze specyfiką przedmiotu.
b) Wyniki diagnoz zewnętrznych są przekazywane rodzicom na zebraniach, konsultacjach lub poprzez Zeszyt informacji.Rodzice/ uczniowie potwierdzają podpisem otrzymanie wyników.
c) Prace uczniowskie (sprawdziany, testy, kartkówki) są do wglądu w szkole w obecności nauczyciela (na konsultacjach wynikających z planu lekcji szkoły oraz z terminarza zdarzeń szkolnych, po uprzednim umówieniu spotkania / po wcześniejszym zgłoszeniu) i nie mogą być zabierane do domu.
21. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
1) poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny;
2) 30% - 49% - dopuszczający;
3) 50% - 74% - dostateczny;
4) 75% - 89% - dobry;
5) 90% - 99% - bardzo dobry;
6) 100% i/lub zadanie dodatkowe (do decyzji nauczyciela) – celujący.
22. Uczeń może poprawić każdą ocenę ze sprawdzianu oraz inne oceny według decyzji nauczyciela. Każda ocena zostaje. Do każdej poprawy uczeń może przystąpić tylko raz.