[Plik z przedmiotowymi zasadami oceniania z fizyki - do pobrania.]
1. Wymagania ogólne – uczeń:
- wykorzystuje pojęcia i wielkości fizyczne do opisu zjawisk oraz wskazuje ich przykłady w otaczającej rzeczywistości,
- rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych,
- planuje i przeprowadza obserwacje lub doświadczenia oraz wnioskuje na podstawie ich wyników,
- posługuje się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
2. Nacobezu / kryteria sukcesu na poszczególne poziomy wymagań:
Uczeń na poziom K - poziom wymagań konieczny (na ocenę dopuszczającą):
- zna podstawowe prawa, wielkości fizyczne i jednostki;
- podaje przykłady zjawisk fizycznych i ich praktyczne zastosowania;
- wykorzystuje proporcje do rozwiązania bardzo prostych zadań rachunkowych i problemowych przy pomocy nauczyciela;
- wykonuje proste doświadczenie fizyczne;
Uczeń na poziom P - poziom wymagań podstawowy (na ocenę dostateczną):
- opisuje zjawiska fizyczne/podaje przykłady zjawisk fizycznych z życia posługując się językiem przedmiotu;
- wypowiada słownie zależności występujące między podstawowymi wielkościami fizycznymi;
- odczytuje dane z treści zadania zapisane słownie lub na wykresie;
- oblicza wartości podstawowych wielkości fizycznych (zapisuje obliczenia stosując prawidłowe jednostki);
- wykorzystuje proporcje do rozwiązania prostych zadań rachunkowych lub problemowych;
- wykonuje zaplanowane doświadczenie,
Uczeń na poziom R - poziom wymagań rozszerzający (na ocenę dobrą):
- opisuje zjawiska fizyczne i wypowiada prawa fizyczne sprawnie posługując się językiem przedmiotu;
- zależności występujące między podstawowymi wielkościami fizycznymi wypowiada lub zapisuje słownie i za pomocą symboli literowych;
- odczytuje dane z treści zadania zapisane słownie lub na wykresie;
- rozwiązuje typowe zadania problemowe i rachunkowe wymagające przekształcenia prostych wzorów oraz zapisuje obliczenia stosując prawidłowe jednostki;
- sporządza wykresy;
- wykonuje zaplanowane doświadczenie, zapisuje obserwacje lub wyniki pomiarów, a wnioski wyciąga z pomocą nauczyciela;
Uczeń na poziom D - poziom wymagań dopełniający (na ocenę bardzo dobrą):
- zna pełen zakres wiadomości i umiejętności programowych;
- opisuje zjawiska fizyczne i wypowiada prawa fizyczne sprawnie posługując się językiem przedmiotu;
- zależności występujące między podstawowymi wielkościami fizycznymi wypowiada lub zapisuje słownie i za
- pomocą symboli literowych;
- odczytuje dane z treści zadania zapisane słownie lub na wykresie;
- ozwiązuje typowe zadania problemowe i rachunkowe wymagające przekształcenia prostych wzorów oraz zapisuje
- obliczenia stosując prawidłowe jednostki;
- rozwiązuje również nietypowe zadania rachunkowe wymagające operowania kilkoma wzorami oraz zapisuje
- obliczenia stosując prawidłowe jednostki;
- udziela odpowiedzi na zadawane pytania problemowe z pełnym uzasadnieniem,
- przeprowadza doświadczenie fizyczne, zapisuje obserwacje lub wyniki pomiarów w tabeli (lub przedstawia na wykresie) oraz wyciąga wnioski i wskazuje źródła błędów;
Uczeń na poziom W - poziom wymagań wykraczający (na ocenę celującą):
- zna pełen zakres wiadomości i umiejętności programowych (łącznie z zagadnieniami dodatkowymi);
- opisuje zjawiska fizyczne i wypowiada prawa fizyczne wzorowo posługując się językiem przedmiotu;
- zależności występujące między wielkościami fizycznymi wypowiada lub zapisuje słownie i za pomocą symboli literowych;
- rozwiązuje typowe zadania problemowe i rachunkowe wymagające przekształcenia prostych wzorów oraz zapisuje obliczenia stosując prawidłowe jednostki;
- rozwiązuje również nietypowe zadania rachunkowe wymagające operowania kilkoma wzorami oraz zapisuje obliczenia na liczbach i jednostkach;
- udziela oryginalnych odpowiedzi na zadawane pytania problemowe z pełnym uzasadnieniem;
- samodzielnie przeprowadza doświadczenia fizyczne, zapisuje obserwacje lub wyniki pomiarów w tabeli (lub przedstawia na wykresie) oraz wyciąga wnioski i wskazuje źródła błędów;
- samodzielnie wykorzystuje wiadomości w sytuacjach nietypowych i problemowych (np. rozwiązując dodatkowe zadania o podwyższonym stopniu trudności, wyprowadzając wzory, analizując wykresy),
- swobodnie operuje wiedzą pochodzącą z różnych źródeł;
3. Ponadto uczeń:
- sprawnie komunikuje się,
- sprawnie wykorzystuje narzędzia matematyki,
-poszukuje, porządkuje, krytycznie analizuje oraz wykorzystuje informacje z różnych źródeł, • potrafi pracować w zespole.
4. Formy aktywności obowiązujące każdego ucznia :
1) Sprawdziany:
- kończące każdy dział nauczania (czas do 45 minut) (waga 8)
2) Kartkówki:
- obejmujące swym zakresem od 1 do 3 lekcji (10 minut) (waga 4)
3) Diagnozy
- obejmujące swym zakresem dwa i więcej działów nauczania (45 minut) (wynik procentowy)
4) Prace domowe :
- obowiązkowe (waga 2)
5) Praca na lekcji (waga 4):
- odpowiedź w czasie lekcji;
- wyciąganie wniosków z przeprowadzanych doświadczeń;
-rozwiązywanie zadań na tablicy;
Nie każda odpowiedź ucznia musi być oceniania. Odpowiedzi krótkie, uzupełniające czyjąś wypowiedź mogą być oceniane plusami: 4 plusy - stopień bardzo dobry
Brak pracy na lekcji nauczyciel może ocenić minusami: 4 minusy - stopień niedostateczny
5. Formy dodatkowej aktywności dla uczniów chętnych:
1) Zadania i prace dodatkowe:
- prace doświadczalne polegające na wykonaniu w domu minimum dwóch doświadczeń i przedstawienie na lekcji sprawozdań z tych doświadczeń w formie pisemnej (waga 3);
-rozwiazywanie rachunkowych zadań dodatkowych proponowanych przeznauczyciela w domu (waga 3);
- rozwiazywanie rachunkowych zadań dodatkowych proponowanych przeznauczyciela w czasie lekcji (waga 5);
-przedstawianie na lekcji opracowywanych tematów dodatkowych w formie prezentacji (waga 4);
2) Sukcesy w konkursach fizycznych:
- uzyskanie tytułu finalisty lub laureata – ocena 6 (z wagą 8)
- udział w etapie międzyszkolnym – ocena 6 (z wagą 8)
- udział w etapie szkolnym z wynikiem minimum 60% – ocena 5 (z wagą 8)
6. Formy sprawdzania wiedzy i zasady oceniania:
1) Nauczyciel oceniając pracę pisemną uwzględnia poniższe zasady ustalania ocen:
Liczba zdobytych punktów w procentach | ocena |
97% - 100% i/lub zad. dodatkowe | 6 |
91% - 96% | 5 |
75% - 90% | 4 |
50% - 74% | 3 |
30% - 49% | 2 |
29% i mniej 1 | 1 |
2) Stwierdzenie niesamodzielności pracy (ściąganie na pracach pisemnych) - stopień niedostateczny bez możliwości poprawy.
3) Każdy uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy ocen cząstkowych według następujących zasad:
- Wszystkie sprawdziany, kartkówki w ciągu 2 tygodni od daty otrzymania,
- Uczeń, który w terminie nie poprawi oceny, traci prawo do poprawy tej pracy,
- Dokładny termin pisania zaległego sprawdzianu lub poprawy oceny wyznacza nauczyciel po uzgodnieniu z uczniem.
- Każdy sprawdzian z całego działu jest obowiązkowy. Uczeń nieobecny w dniu sprawdzianu pisze go w czasie 2 tygodni po powrocie do szkoły. Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania sprawdzianu w wyznaczonym terminie, to nauczyciel przeprowadza go na lekcji, na której uczeń jest obecny.
- Ocena za nieprzygotowanie może być poprawiona pracą dodatkową zadaną przez nauczyciela.
- Ostatni sprawdzian przed wystawieniem oceny półrocznej lub rocznej musi być przeprowadzony w takim terminie, aby uczeń miał możliwość poprawy oceny z tego sprawdzianu.
4) Obowiązkiem ucznia jest systematyczne przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych.
5) Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji lub brak zadania. Za trzecim zgłoszeniem w półroczu otrzymuje ocenę ndst. Nie można zgłosić nieprzygotowania do lekcji powtórzeniowej lub zapowiedzianej pracy pisemnej.
6) Nauczyciel ocenia sprawdziany w terminie do dwóch tygodni, natomiast kartkówki w ciągu jednego tygodnia. 7)Uzyskane stopnie w poszczególnych formach aktywności ucznia stanowią podstawę stopnia śródrocznego/rocznego. Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen cząstkowych uzyskanych w ciągu półrocza/rokuszkolnego.
8) Oceny uzyskiwane przez uczniów są uzasadniane w formie ustnego komentarza (odpowiedź na lekcji) lub poprzez zastosowanie przyjętych zasad wystawiania ocen w zależności od poprawności rozwiązania wyrażonej w skali % w przypadku prac pisemnych. Na prośbę ucznia ,rodzica/opiekuna nauczyciel przekazuje uczniowi informację o osiągnięciach edukacyjnych ucznia poprzez wskazywanie co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć. Prace pisemne uczniów nauczyciel przechowuje do dwóch dni po zakończeniu zajęć dydaktycznych.
9) Uczeń, który z fizyki jest promowany warunkowo lub ma ocenę niedostateczną na I półrocze, ma obowiązek zdać w formie pisemnej zaległy materiał (z poprzedniej klasy/ I półrocza) w czasie dwóch miesięcy (nowego roku szkolnego/II półrocza).