PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM. WINCENTEGO POLA WE WROCŁAWIU
- Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowych Zasad Oceniania:
- Rozporządzenie MEN z dnia 03.08.2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- Statut Szkoły podstawowej nr 9 we Wrocławiu - Wewnątrzszkolny System Oceniania.
- Podstawa programowa dla szkoły podstawowej.
- Przedmiotem oceniania są wiadomości i umiejętności objęte programem nauczania EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA w szkole podstawowej wydawnictwa Nowa Era.
PZO dostępny jest dla uczniów i rodziców na stronie internetowej szkoły,w dzienniku elektronicznym LIBRUS (zakładka: organizacja szkoły/ pliki szkoły) oraz w bibliotece szkolnej.
- Ocenianie ucznia na lekcji edukacji dla bezpieczeństwa ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięćedukacyjnych i postępach w nauce,
- pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- zachęcanie do samodzielnego poszukiwania rozwiązania zadań problemowych typowych i nietypowych,
- dostarczenie rodzicom /prawnym opiekunom/ i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Narzędzia pomiaru i obserwacji osiągnięć uczniów:
- sprawdziany,
- kartkówki,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe – tylko dla chętnych,
- prace długoterminowe (projekty),
- udział w konkursach, osiągnięte wyniki,
- aktywność dodatkowa (starania ucznia)
- aktywny udział ucznia w lekcji, podejmowanie ciekawych tematów,
- aktywna współpraca w grupie - uzupełnianie kart pracy, układanie planów udzielania pomocy, udział w kursie I pomocy
- wykonywanie zadań dodatkowych, np. opracowanie ciekawych materiałów dotyczących zajęć takich jak ulotki, plakaty, referaty, prezentacji multimedialnych,
- Częstotliwość oceniania:
Formy aktywności |
Częstotliwość w semestrze |
Sprawdziany (ewentualnie testy) |
po każdym dziale |
Kartkówki |
w miarę potrzeb |
Aktywność i praca na lekcji oraz przygotowanie do lekcji |
na bieżąco |
Prace domowe (dla chętnych) |
na bieżąco |
Odpowiedzi ustne |
na bieżąco |
- Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć.
- Oceny uzyskiwane przez uczniów są uzasadniane w formie ustnego komentarza (odpowiedź na lekcji) lub poprzez zastosowanie przyjętych zasad wystawiania ocen w zależności odpoprawności rozwiązania wyrażonej w skali % w przypadku prac pisemnych. Na prośbę ucznia /rodzica/opiekuna nauczyciel przekazuje uczniowi informację oosiągnięciach edukacyjnych ucznia poprzez wskazywanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć.
- Nauczyciel oceniając prace pisemne kieruje się poniższymi zasadami:
Liczba zdobytych punktów w procentach |
ocena |
0 – 29 % |
niedostateczna |
30 – 49% |
dopuszczająca |
50 – 74% |
dostateczna |
75 – 89% |
dobra |
90 – 96% |
bardzo dobra |
97% 100% lub wykonanie zadania dodatkowego |
celująca |
W przypadku uzyskania minimalnej liczby punktów z danego przedziału do oceny dopisuje się „-„ w przypadku maksymalnej liczby punktów z danego przedziału do oceny dopisuje się „+”.
- Aktywność ucznia nagradzana jest plusem (+). Cztery (+) są równoznaczne ocenie bardzo dobrej.
- Uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną, jeżeli odmawia wykonania polecenia nauczyciela, nie wykonuje zadań, nie pracuje w grupie.
- Uczeń może wykonywać samodzielnie zadania domowe z podręcznika po każdej lekcji, które oddaje nauczycielowi na początku lekcji zrobione na oddzielnej kartce. Za zadania otrzymuje ocenylub plusy, które traktowane są jako aktywność dodatkowa.
- Sprawdziany i kartkówki są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
- Nie wszystkie prace kontrolne są oceniane w tej skali, część sprawdzianów i kartkówek jest oceniana w skali bardzo dobry – niedostateczny.
- Nie wszystkie prace są punktowane, za część prac nauczyciel wystawia ocenę i uzasadnia ją w formie pisemnej lub ustnej.
- Uczeń może otrzymać dodatkową ocenę jeżeli ukończy kurs udzielania I pomocy i przedstawi odpowiednie zaświadczenie.
- Wagi ocen.
Stosuje się określoną wagę ocen dla poszczególnych form aktywności ucznia oraz sposób zapisu w dzienniku elektronicznym:
Formy |
Wagi |
sprawdziany |
7 |
sprawdziany praktyczne |
4 |
zadania problemowe, projekty |
5 |
kartkówka |
4 |
odpowiedź ustna |
3 |
prezentacja |
4 |
aktywność |
3 |
zadanie domowe |
2 |
zadanie długoterminowe |
2 - 4 |
praca w grupach |
2 |
Dla kategorii ocen nieuwzględnionych w PZO nauczyciel uczący sam ustala wagę, o której informuje uczniów.
- Poprawa ocen.
- Uczeń, w przypadku otrzymania oceny niedostatecznejze sprawdzianu, może poprawić tę pracę za zgodą nauczyciela ( w terminie ustalonym przez nauczyciela – nie później niż dwa tygodnie od daty oddania uczniom pracy).
- Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie pisałpracy klasowej (sprawdzianu)razem z zespołem klasowym, to ma obowiązek napisać pracę (nie później niż dwa tygodnie od daty oddania uczniom pracy). Jeśli uczeń w obowiązującym terminie nie wywiązał się z obowiązku to pisze pracę klasową (sprawdzian) na lekcji edb wyznaczonej przez nauczyciela.
- Uczniowi może zdarzyć się z przyczyn losowych nie przygotować się do lekcji (nie wykonać zadania długoterminowego lub domowego) jeden raz w ciągu semestru bez konsekwencji. Fakt ten należy zgłosić nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.W przypadku niepoinformowania o tym fakcie nauczyciela przed rozpoczęciem zajęć, uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną. Możliwość zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji nie dotyczy tych zajęć, na których odbywają się zapowiedziane prace pisemne.
- Nauczyciel zobowiązany jest odnotować powyższe informacje w dzienniku zgodnie z obowiązującą wlegendą:
bz – brak zadania
np – nieprzygotowanie do zajęć
- Kryteria oceny semestralnej i rocznej.
- Przy wystawianiu oceny rocznej nauczyciel bierze pod uwagę uzyskaną zapierwszy semestr.
- Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na pierwszy semestr ma obowiązek nadrobienia zaległości i zaliczeniawyznaczonej partii materiału w ciągu 2 miesięcy od rozpoczęcia drugiego semestru.
- Od oceny rocznej (końcowej) uczeń może się odwołać na zasadach określonych w WZO.
- Zmiany w PZO dokonywane są na wniosek członków zespołu przedmiotowego na podstawie ewaluacji PZO i WZO oraz pojawiających się zmian wprzepisachprawa oświatowego mających wpływ na ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.
- Procedury przekazywania uczniom i rodzicom wyników nauczania
- Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców
o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania i o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia. - Nauczyciele zapoznają uczniów z wynikami sprawdzianów i diagnoz na zajęciach lekcyjnych oraz omawiają mocne i słabe strony uczniów zgodnie ze specyfiką przedmiotu. Sprawdziany ocenione przez nauczyciela uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji.
- Wyniki diagnoz zewnętrznych są przekazywane rodzicom na zebraniach, konsultacjach oraz poprzez dziennik elektroniczny. Rodzice/ uczniowie potwierdzają podpisem otrzymanie wyników.
- Prace uczniowskie (sprawdziany, testy, diagnozy) przechowywane są przez nauczyciela w szkole, są do wglądu w obecności nauczyciela i nie mogą być zabierane do domu. Udostępnianie prac odbywa się zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie Szkoły.
- W przypadku oceniania ćwiczeń praktycznych nauczyciel na bieżąco omawia z uczniem wykonanie ćwiczenia i informuje o ocenie.
- Dostosowanie wymagań:
- Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
- opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
- rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia.
- W przypadku ucznia z orzeczeniem, na początku każdego etapu edukacyjnego, zespół nauczycieli
i specjalistów opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny (IPET). - Szczegółowe zasady dostosowania wymagań dla uczniów o specjalnych i specyficznych potrzebach edukacyjnych określone są na podstawie odrębnych przepisów orazw Statucieszkoły.
- Zmiany w PZO dokonywane są na wniosek członków zespołu przedmiotowego na podstawie ewaluacji PZO i WZO oraz pojawiających się zmian w przepisach prawa oświatowego mających wpływ na ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.
- Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny semestralne i roczne
ocena celująca |
OCENĘ CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń, który: · posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program · rozwija własne zainteresowania przedmiotem · bierze udział z sukcesami w zawodach, konkursach, olimpiadach · jest bardzo aktywny na lekcjach · wykonuje szereg zadań dodatkowych z własnej inicjatywy · jest żywo zainteresowany tym, co się dzieje w Ratownictwie Medycznym, w Polsce i na świecie · angażuje się w akcje humanitarne, ekologiczne, wolontariat · umiejętnie formułuje argumenty, wypowiada się bardzo poprawnym językiem przedmiotu · potrafi doskonale zaplanować i zorganizować pracę swoją i innych jego postawa jest wzorowa i godna naśladowania podczas reprezentowania szkoły poza jej terenem, w czasie składania raportu, w czasie uroczystości szkolnych |
ocena bardzo dobra |
OCENĘ BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który: · bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach i jest do nich przygotowany · sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy, uzasadnia odpowiedzi korzystając z wiadomości prasowych i telewizyjnych · uzasadnia własne poglądy i stanowiska · dokonuje samodzielnej oceny wydarzeń i zjawisk · interpretuje teksty źródłowe · bezbłędnie wykonuje czynności ratownicze, koryguje błędy kolegów · odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze · zdobył pełen zakres wiedzy przewidziany w programie · sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych przedmiotów do rozwiązywania zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa · umie pokierować grupą rówieśniczą jego postawa jest wzorowa i godna naśladowania podczas reprezentowania szkoły poza jej terenem, w czasie składania raportu, w czasie uroczystości szkolnych |
ocena dobra |
OCENĘ DOBĄ otrzymuje uczeń, który: · w dużej mierze opanował treści i umiejętności zawarte w programie · chętnie pracuje w grupie · jest aktywny na zajęciach · umiejętnie wykorzystuje zdobyte informacje · wykonuje samodzielnie typowe zadania związane z tokiem lekcji i zlecone przez nauczyciela · umie formułować proste, typowe wypowiedzi ustne i pisemne · porównuje zachowania pozytywne i negatywne oraz ich wpływ na postawę ludzi · prezentuj różne sposoby rozwiązywania problemów · poprawnie wykonuje czynności ratownicze, umie dobrać potrzebny sprzęt i wykorzystać niektóre środki ratownicze |
ocena dostateczna |
OCENĘ DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który: · jest aktywny na lekcjach sporadycznie · jego wiedza jest fragmentaryczna i wyrywkowa · ma problemy z samodzielnym sformułowaniem i uzasadnieniem swoich wypowiedzi · udziela odpowiedzi na proste pytania nauczyciela wykonuje samodzielnie proste zadania, które przydzieli mu grupa |
ocena dopuszczająca |
OCENĘ DOPUSZCZAJACĄ otrzymuje uczeń, który: · częściowo rozumie polecenia i instrukcje · zapamiętuje wiadomości konieczne do elementarnej orientacji w treściach danego działu tematycznego i z pomocą nauczyciela je odtwarza · poprawnie rozpoznaje, nazywa i klasyfikuje poznane pojęcia, zjawiska, urządzenia itp. · wykonuje samodzielnie lub z pomocą nauczyciela proste ćwiczenia i polecenia współpracuje w zespole przy wykonywaniu zadań praktycznych |
ocena niedostateczna |
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który; · pomimo pomocy nauczyciela nie potrafi się wypowiedzieć · nie opanował wiedzy i umiejętności w zakresie wymagań koniecznych niezbędnych do dalszego kształcenia · nie potrafi wykonać prostego polecenia wykazuje się brakiem systematyczności i chęci do nauki, nie interesuje się przedmiotem
|